Monday, February 22, 2010

Assalamualaikum wrt wbt dan Salam 1Malaysia,

Lama tak update blog ni. Minta maaf kerana terlalu sibuk dengan program dan rutin seharian sampai tarikan kemajuan teknologi pun tak mampu menarik saya untuk menulis.

Alhamdulillah semalam , pagi saya bersama lebih kurang 15 orang Gerakwanis dan Belia 4B PJS melawat 3 buah keluarga - Pakcik Saad, Makcik Rahimah dan Adik Fizi.

Pakcik Saad ni umur lebih 80 tahun, rupa tak macam 80 tahun. Dah berapa larat nk jalan jauh. dia tinggal dalam bilik sebuah rumah pangsa yang mana selebihnya disewakan oleh kawannya kepada sebuah keluarga Indonesia. Info ni kami dapat dari Pakcik Saad. Menurut Pakcik Saad , isterinya dah meninggal dan beliau tak ada anak. Kesian kami tengok kerana Pakcik Saad ni umpama menumpang di rumah sendiri.

Makcik Rahimah seorang ibu tunggal yang sakit kencing manis (insulin) baru je dipotong jari kaki, penglihatan dah hilang. Ada 6 orang anak tapi dah meninggal 2 orang anak yg menjadi harapan beliau. kini tinggal 4 orang anak dan juga menjaga 2 org cucu. Seorang yg gigih berusaha, mencari rezeki dengan buat kuih muih dan tempeyek. tapi sebab penglihatan dah tak ada, jadi menangis beliau bila ditanya sumber pendapatan. Dia mendapat rawatan di Hospital Ampang (jauh sbb anak dia nurse kat situ, jd dapat pengecualian/ pengurangan kos rawatan) Sepanjang ketiadaan dia, anak2 yg lain tinggal 3 beradik di rumah pangsa di medan Cahaya. menangis beliau bila mengenangkan kos rawatan yg makin tinggi, terpaksa meninggalkan anak-anak di rumah semasa menerima rawatan. Kami tengah cuba untuk mengusahakan bantuan kos rawatan beliau.

Adik Fizi kemalangan 2007. Koma selama setahun dan kini lumpuh separuh badan kerana tempurung kepala sebelah kiri remuk. dia cuma mampu melambai kepada kami dan tersenyum. dia faham apa yg kami cakap tapi dia x mampu mengelluarkan kata2. Seronok betul dia tengok kami datang melawat. Khabarnya dulu dia seorang yg senyap tapi rajin involve prog belia. Kami ajak bapa angkat dia bawa Adik Fizi ke Program Belia Daerah Petaling ahad ni sebab ada pertandingan Street Soccer dan Bola Jaring. At least dapat gembirakan hati dia kerana dulu sebelum kemalangan di suka main bola.

Pada asal sebelum jumpa Adik Fizi, saya terfikir kalau la Adik Fizi dapat jadi jurucakap untuk kempen keselamatan... Mesti ramai yang dapat disedarkan, tapi sayang beliau juga tidak mampu menuturkan kata2.

Lepas melawat 3 rumah, saya pun bergegas ke Taman Bunga Raya untuk ambil Ahli-ahli Wanita Cawangan untuk ke Ruamh Baitu Saidati Khadijah di Batu 8 3/4 untuk program Ramah Mesra dengan penghuni di sana. Dek lama tak pergi, sesat smpi ke Batu 11. Alhamdulillah majlis berjalan lancar. Lepas ni Wanita Caw TBR bercadang nk menyumbang untuk rumah itu .

Kul 3 petang saya ke PRC Cheras untuk program Penabungan Di Awal Usia bersama 100 penerima dengan kerjasama Wanita UMNO Cheras dan MAPIM WP. Program berjalan lancar. Ada kawan2 yang bagi tahu keluar TV tapi saya terkilan sebab tak dapat tengok. Apapun, ia memberi semangat kepada saya untuk terus melakukan amal jariah ini

No comments: