Friday, May 15, 2009

Pengalaman berharga



Salam semua,

Baru-baru ini Irfan mengikuti lawatan sambil belajar ke Pizza Hut, anjuran sekolahnya. Dan hasilnya adalah pizza pertama dia sendiri! Bangga saya melihat Irfan dapat menghasilkan pizza tersebut yang dibuatnya di bawah tunjuk ajar kakitangan Pizza Hut. Aktiviti ini mungkin kelihatan mudah tapi saya percaya ia memberi lebih keyakinan diri kepada Irfan

Saya bersyukur Irfan mendapat peluang seperti ini yang pada saya sangat berharga. Saya percaya setiap kanak-kanak itu mempunyai potensi untu membentuk keyakinan dan keupayaan dirinya, cuma dia memerlukan peluang dan bimbingan yang baik. Sebaik mungkin, saya percaya, kita harus berusaha untuk memberi apa saja peluang, biar sekecil manapun, untuk kanak-kanak itu mencungkil keupayaan dan keyakinan di dalam dirinya.

Lebih menggembirakan saya, lawatan sambil belajar ini "diadakan" di dapur kerana ia dapat memberi pendekatan dan membina persepsi yang berbeza kepada kanak-kanak, terutamanya kepada kanak-kanak lelaki mengenai "dapur". Mungkin dapur di rumah hanya menyaji masakan kasih sayang seorang ibu, tapi di dapur Pizza Hut, mereka menyaksikan suatu sajian masakan yang membentuk perniagaan yang bernilai jutaan dolar setiap tahun. Harap-harap ini akan mencambah inspirasi kepada Irfan :).


1 comment:

ayue de puah said...

ewah2.... irfan da besar....
pasni leh ar mam pizza openhouse raya nanti....hehe..
salam kerinduan dari ayue kg puah...