Thursday, December 18, 2008

Chicken pox marathon...

Salam semua,

Saya minta maaf kerana lama tak update blog ni. Anak-anak baru sahaja habis marathon kena chicken pox. Sorang-sorang kena. Jadi memang la sibuk menjaga anak-anak yang panik bila tengok bintik-bintik besar kat muka dan badan. Adoi....manja diaorang masa tengah sakit, itu usah cerita la. Memang pening dibuatnya.

Apa-apapun, Alhamdulillah semua sudah okay. Bila difikirkan, elok juga diaorang kena chicken pox ni masa kecil dan kebetulan masa cuti sekolah. Jadi tidak terganggu la persekolahan mereka. Cuma kasihan kerana cuti sekolah ni mereka terperap di rumah saja la. Jadi saya banyak menghabiskan masa di rumah menemani mereka.

Alhamdulillah kedua-dua Tok dan Opah diaorang ada sama menjaga cucu-cucu kesayangan mereka. Mak yang memang kaya dengan pelbagai jenis petua, telah dapatkan daun bambu untuk disapu pada parut-parut bintik chicken pox tu. Supaya cepat hilang, katanya.

Mak cakap daun bambu ni boleh ditumbuk hancur dan campur dgn bedak sejuk. Boleh cepat hilangkan jerawat, katanya. Yelah, orang dulu-dulu mana ada SK2 atau Oxy, jadi ubat-ubatan herba inilah yang dijadikan penawar. Khasiat daun bambu ini memang popular di kalangan kaum India yang sering menanam pokok ini di depan rumah.

Oh ye, mak kata kalau nak pakai daun bambu ni, jangan pakai masa period bagi kaum wanita. Itu pantang larangnya, kata mak. Tak tahu la kenapa. Mungkin ia ada kesan kepada peraliran darah. Entahlah. Tapi saya percayakan mak, jadi ikut aje la nasihatnya itu.


1 comment:

Rethnaraj Rambabu said...

Hi,

Your blog is very nice blog.If you wanna see my blog Please visit my blog

http://rethnaraj.blogspot.com

Don't forgetlah kak!!

Hidup UMNO!!!!!