Sunday, November 16, 2008

Mencari titik persamaan...

Salam semua,

Saya sering ditanya adakah kemungkinan untuk Puteri UMNO bekerjasama dengan Dewan Muslimat PAS. Jawapan saya sentiasa konsisten iaitu demi kebaikan agama, bangsa dan negara, saya tidak akan menolak idea untuk bekerjsama dengan mana-mana pihak pun. Ini adalah untuk kebaikan dan saya sentiasa suka melihat titik-titik persamaan dengan mana-mana pihak pun sebagai landasan kerjasama daripada membahaskan perbezaan.

Jadi, saya sangat gembira apabila melihat Sekretariat Pembelaan dan Perkasaan Wanita Islam (Senada) dan Dewan Muslimat PAS memeterai kerjasama untuk bersama-sama bekerja demi faedah dan kebaikan wanita Islam di Malaysia. Pengerusi Senada, Dato' Seri Shahrizat Jalil yang juga Naib Ketua Wanita UMNO dan Ketua Dewan Wanita Muslimat PAS, Nuridah Mohd Salleh berkongsi objektif yang sama dalam hal ini. Jelas dua pemimpin wanita ini mempunyai visi yang cukup jauh dan berjiwa besar.

Saya melihat ini adalah suatu perkembangan positif dalam senario politik negara di mana kita boleh merentasi perbezaan pendapat dan ideologi untuk mencapai suatu tujuan yang murni.

Di ketika rakyat memerlukan bantuan dan sokongan daripada pemimpin-pemimpin mereka baik di kalangan pemerintah ataupun pembangkang, adakalanya kita harus membelakangkan fahaman masing-masing supaya dapat bersama-sama membantu rakyat yang masalah mereka adalah "real" dan mereka tidak peduli siapa kita. Apa yang mereka tahu, kita telahpun dilantik untuk memimpin, dan tanggungjawab kita untuk membantu.

Saya mengharapkan lebih banyak kerjasama akan terjalin dengan pihak-pihak yang lain kerana pada saya ketika ini, membahaskan perbezaan kita bukanlah keutamaan, tetapi menangani permasalahan rakyat yang kian tertekan, terutamanya masalah ekonomi adalah menjadi keutamaan kita sebagai pemimpin.


1 comment:

kawaii_desu said...

Salam ziarah dan salam kenal :)

Saya juga sependapat, demi kebaikan agama, bangsa dan negara, mmg patut kita bekerjsama dengan mana-mana pihak pun. Asal saja dapat memperkukuhkan Melayu, memperkasakan Islam dan mendaulatkan tanahair...