Friday, July 25, 2008

Arah baru perpaduan Melayu?

Saya tidak terkejut apabila berita melaporkan bahawa pucuk pimpinan UMNO dan PAS telah bertemu beberapa kali bagi membincangkan isu-isu membabitkan perpaduan Melayu dan Islam selepas Pilihanraya Umum Ke-12.

Pada saya itu adalah perkara yang cukup wajar dilakukan apabila keputusan pilihanraya berkenaan telah membawa kesan-kesan besar yang mempersoalkan ketuanan dan hak-hak orang Melayu di tanahair sendiri.

Tidak perlu saya huraikan di sini tapi kita boleh lihat sendiri beberapa keputusan pentadbiran di Pulau Pinang dan Selangor jelas tidak menghormati ketuanan dan hak-hak orang Melayu.

Begitu juga dengan kedaulatan agama Islam sebagai agama rasmi telah dicabar acapkali secara terbuka dengan tanpa segan silu atas nama undang-undang dan hak-hak asasi manusia. Jika keputusan memihak kepada mereka, maka sistem perundangan dipuji tetapi jika tidak, kewibawaan mahkamah syariah dikecam hebat.

Itu belum termasuk peruntukan biasiswa, kuota pelajar di institusi pengajian tinggi, subsidi ekonomi dan malah kontrak sosial yang dipegang oleh para pemimpin negara selama ini pun dipersoalkan dan menjadi tajuk perdebatan.

Lebih mendukacitakan, ada juga segelintir golongan Melayu yang turut menyokong tindakan-tindakan ini, atas dasar intelektual atau fahaman liberisme sempit yang tidak bersandarkan faktor-faktor sejarah dan realiti ekonomi.

Maka apa yang dilakukan oleh pucuk pimpinan kedua-dua parti adalah tepat kerana persefahaman perlu wujud jika survival orang Melayu di tanahairnya sendiri ingin dipertahankan.

Ini kerana UMNO dan PAS adalah dua parti politik Melayu yang besar di negara ini dan saya akui memang ada jurang perbezaan pendapat dan matlamat, namun pada saya peredaran masa serta perubahan zaman telah mengecilkan jurang itu, terutamanya di kalangan generasi muda orang Melayu.

Saya berpendapat perkembangan ini sangat menarik dan sebagai ahli parti, saya mengharapkan yang terbaik akan terhasil daripada usaha-usaha pucuk pimpinan demi kebaikan agama, bangsa dan negara.

No comments: