Wednesday, July 16, 2008

Perjanjian Pangkor

Salam semua,

Baru-baru ni saya terbaca mengenai “Perjanjian Pangkor 2” di Perak yang disebut-sebut sebagai perjanjian di antara PAS dan DAP yang melarang Menteri Besarnya menyebut atau menyatakan pentadbiran kerajaan negeri adalah kerajaan Islam.

Pada saya, di sinilah keistimewaan semangat permuafakatan Barisan Nasional kerana selama memerintah Negara, isu-isu seperti ini tidak pernah timbul sehingga memerlukan suatu perjanjian dilakukan.

Ini kerana semangat Barisan Nasional adalah atas dasar saling hormat menghormati dan memahami sensitiviti kaum dan agama masing-masing. Dasar ini sudah lama diamalkan sejak barisan pemimpin yang dahulu dan akan terus diamalkan kerana ia adalah salah satu rahsia kepada kemakmuran Negara.

Apa yang berlaku di Perak melihat kerapuhan kerjasama part-parti yang memerintah negeri itu, dan sekiranya beterusan, saya yakin ia tidak mampu untuk bertahan lama. Dalam pada itu, kita harus merenung kembali ke diri kita sekuat mana pula kerjasama kita dengan sahabat-sahabat lain dalam Barisan Nasional? Jangan sampai lagi sekali bila kita sudah terhantuk, baru nak mengadah.

No comments: