Wednesday, July 23, 2008

“Wanita ‘Badang’ Lelaki”

Salam semua.
Saya agak tertarik dengan respon yang diberikan oleh salah seorang rakan seperjuangan saya sekitar dahulu di Universiti Islam Antarabangsa, apabila saya mengajukan soalan yang agak retorik bagi sesetengah wanita mahupun lelaki sendiri.

Saya bertanyakan pandangan beliau sebagai lelaki, apakah yang sangat dikagumi oleh beliau berkenaan wanita secara umum. Dan beliau memberikan respon yang berbunyi…. “kekuatan luar biasa, inspirasi, kasih sayang dan sokongan tak berbelah bahagi yang diberikan kepada lelaki. Wanita adalah sumber yang mengimbangkan segala kecelaruan, kesusahan dan keperitan yang sering dialami oleh golongan lelaki”.

Saya berasa begitu bangga dengan jawapan rakan saya tersebut. Sesungguhnya saya sendiri percaya bahawa golongan lelaki sememangnya mengharapkan sokongan psikologikal dan emosional golongan wanita dalam mengwujudkan keseimbangan bagi mewarnakan kehidupan mereka, terutama dalam kehidupan berumahtangga, samalah seperti mana harapan dan impian golongan wanita terhadap mereka.

Saya secara peribadi tidak begitu percaya golongan lelaki hari ini akan terlalu berkira sekiranya isterinya memilih untuk berkerjaya sebagai akauntan atau doktor atau apa jua jenis kerjayapun – selagi dia adalah ‘wanita dalam hidupnya’ dan ‘isteri yang menghargai dirinya sebagai lelaki atau suami’. Malangnya pemahaman sebegitu telah ‘hilang’ dalam kehidupan kebanyakan wanita hari ini.

Wanita mahukan dan lebih suka dirinya dilihat oleh lelaki atau suaminya sebagai seorang yang menduduki kedudukan tinggi dan berkuasa dalam kerjaya, daripada hanya dilihat sebagai ‘wanita’ yang mempunyai sifat-sifat alami (yang pada hakikatnya mempunyai kuasa yang luar biasa) yang sememangnya diperlukan dan sentiasa diharapkan oleh golongan suami.

Realitinya kebanyakan wanita hari ini tidak melihat (atau enggan melihat) diri mereka dalam konteks memberikan bantuan kepada golongan lelaki atau suami mereka. Wanita hari ini telah diracuni fikiran mereka untuk mempercayai bahawa segala usaha ke arah membantu golongan lelaki/suami mestilah dianggap sebagai penindasan, penafian hak atau tunduk kalah kepada ego golongan lelaki.

Saya berasa sangat sedih apabila pandangan yang kurang tepat seperti ini (yang berbaur feminisma) sering dilontarkan oleh golongan wanita di Malaysia sendiri kerana bagi saya ‘interdependence’ (saling kebergantungan) adalah satu elemen penting yang sangat diperlukan oleh lelaki dan wanita bagi membolehkan mereka mengecapi apa yang diidam-idamkan dalam penyatuan kasih sayang mereka iaitu…. kebahagiaan.

Bagi saya wanita adalah ‘badang’ lelaki, yang sering dilupakan oleh wanita sendiri…fikirkan…

3 comments:

emy said...

tahniah sist atas ur new blog. Maaf x dpt tulis byk2. Ni saya buka blog tru my hp sewaktu hadir persidgn pu3 cwgn..

Unknown said...

salam, tahniah, semoga terus maju-Kuza manchester

Unknown said...

salam and tahniah kerana telah mempunyai blog sendiri....

sesungguhnya tanpa wanita, siapalah lelaki....

caiyo....caiyo..... teruskan usaha dan semangat ketuanan melayu yang mengalir dalam tubuh